تاريخ : دو شنبه 13 مهر 1398 | 17:53 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |
تاريخ : پنج شنبه 9 مهر 1398 | 16:48 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |

برای دانلود اینجا کلیک کنید


موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي
برچسب‌ها: اموزش ریاضی نهم

تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1398 | 17:27 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |

 برای دانلود اینجا کلیک کنید


موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي
برچسب‌ها: اموزش ساخت الکتروسکوپالکتروسکوپساخت الکتروسکوپ

تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1398 | 17:4 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |
تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1398 | 16:44 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |
تاريخ : سه شنبه 30 تير 1398 | 19:49 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |

 

آموزش هیپنوتیزم

تعلق و وابستگي به جسمانيت وعادت کردن به آن ، دليل بسياري از مشکلات روحي يا حتي از دست دادن لذتهاي بي نهايتي است که خداوند امکان تجربه آن را به بشر داده است ...لذا اولين مرحله و گام در رسيدن به عالم آرامش و در واقع رسيدن به او ، رها شدن از جسم و قطع تعلقات است .
مقاله زير آموزش ساده ترين نوع خود هيپنوتيزم به عنوان Relaxation ، مقدمه اي براي کنترل ذهن ، راز اصلي تمرکز قوا و حذف تنشهاي غير ضروري و زيانبار بدن است . 


مراحل يازده گانه:

1 - شروع خواب مصنوعي: مکاني ساکت و دنج پيدا کنيد ، آرام روي صندلي اي راحت بنشينيد و يا در جايي نرم دراز بکشيد (گذاشتن موسيقي اي آرام يا صداي طبيعت مي تواند کيفيت کار را بهتر کند). سپس چشمها را بسته و از 10 تا 1 به صورت معکوس بشماريد به طوريکه شماره ها يک در ميان با دم و بازدم تنظيم شوند ، مثلا با شماره 10 ،نفسي عميق بکشيد و 15 ثانيه نگهداريد سپس با شماره 9 بيرون دهيد و همينطور الي آخر. . . در ضمن تصور کنيد لحظه به لحظه و با هر شماره بدن شما سنگينتر مي شود.

2 - رها سازي پاها: ابتدا پاي راست خود را از انگشتانش تا کمر(يا تا زانو)در ذهن مجسم کنيد . آن را احساس کنيد و در ذهن خود تصور کنيد که تمام اجزاي آن مثل خمير شل ، گرم و سنگين شود ؛ سنگين سنگين ،اين کلمه را 5 بار تکرار کنيد ؛ وارد جزئيات شويد و سعي کنيد به ترتيب عمل کنيد يعني به خود القا کنيد که پاي راستتان تا کمر از نوک انگشتان ، پاشنه پا ، کف پا، ساق پا، ران و... همه و همه شل ، سنگين و گرم شده اند بعد همينطور پاي چپ(براي اينکار مي توانيد در ذهن خود 5 بار به پاهايتان دستور بدهيد که آرام سنگين و گرم شو و بگوييد لحظه به لحظه پاهايم گرمتر و سنگينتر و شل تر مي شوند . احساس سه کلمهً گرم ، سنگين و شل را مدام در ذهن خود تکرار کنيد .)

3 - رها سازي تنه: يک نفس نيمه عميق و آرام بکشيد و همه بدنتان را رها کنيد.حالا عضلات شکم ، سينه ، سرسينه ها و پهلوها را رها کنيد ؛ تصور کنيد تمام قسمتهاي بدنتان شل شده اند لذا اين قسمتها را ، راحت ، آسوده ، شل ، سنگين و گرم شده باور کنيد ، مي توانيد 5 بار ذهني بگوييد از کمر تا کتفم شل و سنگين شده و لحظه به لحظه گرمتر و شل تر و روانتر مي شود .(به تصوير کشيدن اجزاء بدن در ذهن به صورت ماده اي مثل خمير يا هر ماده اي که در حال وارفتن و روان شدن باشد بسيار کمکتان مي کند)

4 - رها سازي دستها: منظور ، قسمت مچ دست تا انگشتان مي باشد ؛ پس ابتدا دست راست و سپس چپ خود را رها و شل کنيد ،دقيقا مانند مراحل قبل ؛يعني تصورکنيد تمام اجزاي دست مورد نظر شل و سنگين شده .بهتر است از نوک انگشتان شروع کنيد و 5 بار به خود بگوييد دست چپم شل و سنگين شده است ،آرام و رها .

5 - رها سازي کتفها و بازوها: کتفها و بازوهايتان را شل ، سنگين و بدون هيچ انقباضي قرار دهيد (همانطور که با اعضاي قبلي رفتار کرديد) ، مي توانيد تصور کنيد همينطور که بازوهاي شما سنگين، شل و گرم مي شوند به تدريج مثل خميري نرم ، روان به سوي پاهايتان در جريان است . 

6 - رها سازي سر: حال نوبت عضلات گردن ، فک ، چانه ، صورت ، لبها ، گونه ها ، پيشاني ، گوشها ، ماهيچه هاي زير چشم و موها رسيده است .تصور کنيد اختيار اين قسمتها دست شما نيست و همه شان شل ، گرم ، سنگين و مايع شده اند ؛ رهايشان کنيد و در ذهن ببينيد صورتتان آرام و آسوده شل شده است . 

7 - چسباندن پلکها: اکنون تصور کنيد پلکهايتان شديداً به هم چسبيده اند ، يعني تصور کنيد آنها را با قويترين چسب دنيا به هم چسبانده اند و شما در ذهن خود مجسم کنيد که نمي توانيد چشمهايتانرا باز کنيد آرام آرام عضلات صورت را شل کرده و رهايشان کنيد . 

8 - پاکسازي آلودگيها: در اين مرحله در ذهن و خيال خود تصور کنيد هوايي زلال و شفاف (ترجيحا قابل رويت) به درون ريه هايتان مي فرستيد به طوريکه اين هوا علاوه بر ريه ها ، به تمام سلولها و اتمهاي اجزاي ديگربدن نيز وارد شده و همه عضلات داخلي و ماهيچه ها و مغزتان را پاک پاک پاک ، صاف و زلال و شفاف مي کند و به همين دليل هواي وارد شده سياه رنگ مي شود ؛ پس در بازدم ، آن رنگ سياه که در واقع بيماريها ، نقطه ضعفها ، ناراحتي ها و مشکلاتتان است بيرون مي رود . اين تنفس شامل دم پاک و بازدم سياه رنگ را مرتب تکرار کنيد و تصور کنيد که با بيرون رفتن تنشها و بيماريها به صورت دود سياه ، لحظه به لحظه شادابتر و سرحالتر مي شويد و رفته رفته رنگ سِاه بازدمها نيز کمتر مي شود تا آنجا که هم دم و هم بازدمتان زلال و شفاف و پاک مي شوند و در واقع تمام سلولهاي بدنتان را پاک و تميز و جوانتر شده مي بينيد .

9 - افزايش کيفيت آرامش: تصور کنيد کنار دريا در ساحلي بسيار زيبا يا کنار رودخانه اي جنگلي يا در باغي سرسبز و آرام يا روي تشکي نرم و لطيف يا قايقي راحت در وسط اقيانوسي آرام زير گرماي مطلوب خورشيد ونسيم خنک پرطراوتي(و خلاصه هر مکان و فضاي آرامشبخشي که بودن در آنجا را دوست داريد )دراز کشيده ايد ؛ احساس کنيد که نسيم دريا يا صداي آب شما را آرام و آرامتر مي کند ، خورشيد به صورت حرارتي مطبوع بر شما مي تابد و بدنتان را نوازش و گرم مي کند . حالا در ذهن بگوييد لحظه به لحظه آرامتر مي شوم ، دستهايم ، پاهايم ،کمرم ،سينه ام ،شکمم ،عضلات صورتم همه سنگين و سنگين تر مي شوند .دست چپم ، سنگين شده سنگين سنگين ، دست راستم شل و آرام شده سنگين سنگين ، گرم گرم ؛ هر نفسي که مي کشم مشکلات ، تنشها ،بيماريها و انقباضها از بدنم حذف ميشود و من آرام و راحتم ، پاهايم ، سينه ام و سرم سنگين و گرمند ، من راحتم من آرامم . در اوج نشاط وآرامش ، آسوده و راحت ، رها و آزاد و شاد و اميدوار .(دقت کنيد که تکرار اين کلمات و تصور کردن دوباره اجزاي بدن به صورتي آرام در افزايش کيفت آرامش شما بسيار مهم است).

10 - تلقين خواسته ها: اين مرحله ، مرحله تلقين دقيقتر آمال است ؛ هر چه مي خواهيد و هر آرزوئي که داريد به صورت جمله اي کوتاه در ذهن خود بيان کنيد مثلا بگوئيد من هر لحظه به لحظه و روز به روز از هر لحاظ بهتر مي شوم يا من در درسها يا کارم موفق هستم ،يا من ثروتمندم ،يا من سالمم . حتما اين جملات را به زبان حال (نه اينکه از اين به بعد مي خواهم باشم)و با ساختاري مثبت بيان کنيد (ا زکلمات منفي و کلمه نه خودداري کنيد) . جملات را چندين بار تکرار کنيد و تصور کنيد که به هدف خود رسيده ايد .دوستان را ببينيد که برايتان شادماني مي کنند ، صداها را بشنويد که به شما تبريک مي گويند ، افراد و دوستان شما را در بغل کرده مي بوسند و موفقيتتان را تبريک ميگويند ، احساس بسيار بسيار خوبي داريد .خوش به حالتان.

11 - بيدار شدن از خواب مصنوعي: آرام آرام از 1 تا 10 بشماريد ، با هر شماره تنفس را تندتر کنيد کوتاه و سريع ، و به خود بگوييد وقتي به 10 رسيدم چشمهايم را باز مي کنم ، شاداب و سر حالم ، کاملا با نشاط و سرحال ، خوشحال و پر انرژي . انگشتان پاي راست را تکان بدهيد ، آنگاه انگشتان پاي چپ ،ساق پاي راست و ساق پاي چپ ؛رانها را به حرکت درآوريد ؛ پاها را بالا بياوريد ؛ دستهايتان را تکان دهيد ؛ گردنتان و عضلات صورت را منقبض کنيد ، تکان بخوريد ، شاد و سر حال چشمها را باز کنيد و بعد از 30 ثانيه بنشينيد با اين عمل شما امواج آلفا مغز خود را فعال مي کنيد .( تذکر مهم اينکه در مرحله 11 حتما با تلقين معکوس ، حالت سنگيني و کرختي بدنتان را حذف کنيد مثلا بگوييد پاي چپم سبک شده ، دمايش عاليست و راحتم ، همچنين حتما تلقين کنيد من بعد از بيداري شاد و سرحال و پر انرژي مي شوم ، تمام اعضاي بدنم در حالت عادي راحتتر و پر انرژي اند.)


نکاتي بيشتر:

_ تقسيم کردن بدن به اجزاي بيشتربدين منظور است که عمل تن آرامي به آساني امکانپذير شود .زيرا مغز فرمانهاي جزئي را سريعتر از فرمانهاي کلي به اجرا مي گذارد . پس بدن خود را قسمت به قسمت شل کنيد تا به مرحله مفيد و موثر تن آرامي برسيد.

_ مثالها ، ترتيب و جملاتي که در اين مراحل آورده شده بود بي شک ثابت نيستند ؛ بخصوص در مراحل 8 ،9 و 10 تا آنجا که مي توانيد قوه تخيلتان را به کار بگيرد .طبيعتا پس از انجام يکي دو بار مي توانيد متناسب سيستم روحي ، جسمي و نيازهاي خود آنها را تغيير دهيد و سعي کنيد تمام مراحل را براي خود سفارشي(Customize)کنيد .

_ با توجه به تکنيکهاي NAC (علم تداعي عصبي شرطي ) در ابتداي مرحله 11 که شروع به برگشت به حالت عادي مي کنيد در ذهن خود تصور کنيد مثلا دست چپتان را مشت کرده ايد . بعدها در مواقع ضروري ، هر وقت و هر جا ، در جمع ، ماشين و محيطي شلوغ يا پرتنش که شما اين کار يعني مشت کردن دست چپتان را انجام دهيد و چشمهايتان را ببنديد ، بلافاصله احساس آرامش مي کنيد و امواج آلفا ، مغز شما را شاد مي کنند.

_ در ضمن ذکر اين نکته نيز لازم است که منظور از گفتن فلان جمله در مراحل مذکور آن نيست که آنها را به زبان بياوريد بلکه بايد طوري بيان و احساس شود که کل وجود شما جملات مورد نظر را فرياد کند.

_ مي توانيد جملات مورد نظر را با تنظيم زمانبندي مناسب ،همراه موسيقي اي ملايم بر روي يک نوار کاست ذخيره کرده و از آن در حين انجام دادن مراحل استفاده کنيد .

_ مسلما رفتن به حالت Relaxation و اعمال مشابه براي عوض کردن اجتماع يا آدمهاي اطرافتان نيست بلکه روشي است تا شما را با روحتان آشتي دهد و قدرتهاي نامتناهي اي که خداوند متعال در اختيارتان قرار داده را به کنترل شما درآورد تا بوسيله آنها بتوانيد در برابر محيط ، موقعيتها ، فرصتها و افراد پيرامونتان بهترين تصميم و عکس العمل را به کا بنديد ...


موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي
برچسب‌ها: اموزش

تاريخ : پنج شنبه 25 تير 1398 | 11:16 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |

 

اوقات فراغت خود را چگونه پر كنیم؟

اوقات فراغت خود را چگونه پر كنیم؟

تركیب اوقات فراغت در روایات ما به كار نرفته است. چرا كه دستور العمل دین راجع به فعالیت های لازم زندگی به گونه های متفاوتی تنظیم گردیده است كه مانع ایجاد هرگونه فراغت و بیكاری می گردد و اصولاً دین به فراغت و بیكاری با دیدی بسیار منفی نگریسته و از آن، به شدت منع و نهی نموده و در صورت رعایت دستورالعمل های دینی از ایجاد فراغت و بیكاری عملاً جلوگیری نموده است.

سعی كنید، وقت خود را به چهار قسمت نمایید. بخشی را برای مناجات، بخشی را برای زندگی و معاش، بخشی برای معاشرت با برادران دینی:

 

«سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَةِ سَاعَاتٍ ... وَ اسْتَعِینُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ الدِّینِ»

 

بخشی را برای لذات حلال كه به سبب این بخش، می توانید از عهده بخش های دیگر برآیید و در پایان حدیث فرمودند: برخورداری از لذت های حلال را معونه و یاور خود، در دینداری قرار دهید.

 

امیرالمؤمنین(ع) ذیل این آیه كه می فرماید: نصیب خود را در دنیا ترك و فراموش نكن، فرمودند:

 

«لَا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ»

تندرستی، توانایی، فراغت و جوانی و نشاط خود را كه ابزار كسب آخرت است، فراموش نكن.

 

اشاره به این كه لذت ها و تفریحات حلال و آنچه موجب تندرستی و نشاط می شود (كه ورزش، مصداق تمام عیار آن است) سبب راغب شدن به اصلاح و تربیت و بهره مندی از ربوبیت الهی و كسب سعادت در آخرت است.

 

اوقات فراغت خود را چگونه پر كنیم؟

تفریحات سالم و فعالیتهای جسمانی

از دیدگاه دین در كنار پرداختن به امور عبادی و كار و تلاش و دیگر وظایف فردی و خانوادگی باید با تفریحات سالم و فعالیت های جسمانی مفیدی كه نشاط لازم را در ما ایجاد نموده و ما را به دستورات دینی راغب می كند، اوقات فراغت را از زندگی خود دور نماییم تا ضمن رعایت بهداشت تن و اندام، بستر تربیت جان و روان را نیز فراهم آوریم و از سلامت و تندرستی جسم به عنوان ابزار تربیت روح بهره بگیریم.

 

چنانكه رسول خدا(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند:

 

«یَاعَلِیُّلَاخَیْرَ...فِیالْحَیَاةِإِلَّامَعَ الصِّحَّة»

یا علی! زندگی كه در آن تندرستی و سلامت نباشد، خیر و نفعی، ندارد چرا كه تندرستی و سلامت، به انسان ها نشاط و توانی عنایت می كند كه به كمك آن میتوانند، رنج گذشت از دلخواه ها و صبوری در قبال ناگواری ها را متحمل شوند.

 

به همین دلیل رسول خدا (ص) فرمودند:

«الْعَمَلُ فِی الْفَرَح‏» در هنگام نشاط و شادی كه نوعا در جسم سالم و توانا حاصل است، می توانیم به آنچه موظفیم، عمل نماییم.

 

«الصِّحَّةِ أَفْضَل النِّعَم»

سلامت بدن از بهترین نعمت های الهی است.

 

در دعا می خوانیم:

اوقات فراغت خود را چگونه پر كنیم؟

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعْطِنِی السَّعَةَ فِی رِزْقِی وَ الصِّحَّةَ فِی جِسْمِی وَ الْقُوَّةَ فِی بَدَنِی عَلَى طَاعَتِكَ وَ عِبَادَتِك»

خدایا محمد و آل محمد(ع) را بشارت بده و به من وسعت رزق و سلامت جسمانی و نیروی بدنی عنایت كن تا آن را صرف اطاعت و بندگی تو كنم.

 

تندرستی و توان جسمانی، ابزار طاعت و بندگی

در دعا می‌خوانیم:

خدایا به من سلامت و توانایی جسمانی عطا كن زیرا این امر، ابزار طاعت توست كه اگر به من عنایت كنی، می توانم از این ابزار در مسیر بندگیت، بهره بگیرم و در دعای نورانی دیگر می خوانیم:

 

«أَحْسِنْ مَعُونَتِی فِی ... النَّشَاطِ وَ الْفَرَحِ وَ الصِّحَّةِ حَتَّى أَبْلُغَ فِی عِبَادَتِكَ وَ طَاعَتِكَ الَّتِی یَحِقُّ لَكَ عَلَى رِضَاكَ‏»

خداوندا مرا به سبب نشاط و سرور و تندرستی كه ابزارهای اطاعت و بندگی و گذشت و تحمل در دل شرائط است، یاری ده تا بتوانم به سبب آن ها، ترا آن گونه كه شایسته است اطاعت و عبادت كنم.

 

و چه زیباست كه امام سجاد(ع) می فرمایند:

خدایا نمیدانم در كدام حالت، بیشتر به شكرگذاری و حمد تو، موظف تر میباشم. در هنگام صحت و تندرستی كه رزق را بر من گوارا می كند و

«نَشَّطْتَنِی بِهَا لِابْتِغَاءِ مَرْضَاتِكَ وَ فَضْلِكَ، وَ قَوَّیْتَنِی مَعَهَا عَلَى مَا وَفَّقْتَنِی لَهُ مِنْ طَاعَتِك»

مرا در كسب رضایت و فضل تو، با نشاط می گرداند و بر اطاعت از تو در آنچه توفیقم می دهی، توانا و قادر میكند.

 

 

چرا كه سلامت جسم و تندرستی و توانایی بدن، ابزار طاعت و وسیله گذشت در دل شرایط است.

 

امیرالمومنین(ع) فرمودند:

«زَكَاةُ الصِّحَّةِ السَّعْیُ فِی طَاعَةِ اللَّه»

زكاتی كه در ازای تندرستی باید پرداخت شود، به كار گرفتن آن در مسیر طاعت و بندگی است.

 

 

 

اوقات فراغت خود را چگونه پر كنیم؟

فراغت و بیکاری، مانع دینداری

ابن عباس میگوید: هر گاه توجه رسول گرامی اسلام(ص)، به کسی معطوف می شد، از اطرافیان می‌پرسید:

«هَـلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی قِیلَ وَ كَیْفَ ذَاكَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یَكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یَعِیشُ بِدِیه»

آیا آن شخص شغل و حرفه ای دارد یا نه؟ اگر پاسخ منفی میشنید، میفرمود: از چشمم افتاد و هنگامی كه اطرافیان میپرسیدند: چرا؟ می فرمود: زیرا مؤمن اگر شغل و كار مناسب نداشته باشد، با فروش دین خود و تعدی از حریم دینداری، زندگی خواهد نمود.

 

لذا در حدیث آمده است:

 

«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الْأَمِینَ»

خداوند انسان امینی را كه دارای حرفه است و به آن اشتغال دارد، دوست دارد.

 

 

چرا که:

«من الفراغ تكون الصبوة»

میل به لذت های كودكانه (غیر عاقلانه) از فراغت و بیكاری سرچشمه میگیرد.

 

و چه زیباست تعبییر امام صادق(ع) که میفرمایند:

 

«الْمُهْمِلُ لِا َوْقَاتِهِ فَهُوَ صَیْدُ الشَّیْطَانِ لَا مَحَالَة»

کسی که اوقاتش را بیهوده میگذراند، به ناچار در دام شیطان، گرفتار می شود.

 

و در حدیث دیگر میخوانیم:

«لِلْمُؤْمِنِ ثَلَاثُ سَاعَاتٍ سَاعَةٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ وَ سَاعَةٌ یُحَاسِبُ فِیهَا نَفْسَهُ وَ سَاعَةٌ یَخْلُو فِیهَا بَیْنَ نَفْسِهِ وَ لَذَّتِهَا فِیمَا یَحِلُّ وَ یَجْمُلُ»

مومن، زندگیش سه بخش دارد، بخشی برای مناجات با پروردگار، بخشی برای محاسبه نفس و بخشی دیگر، برای لذت های حلال و نیكو. پس با عنایت به دستورات دینی، امورات زندگی باید چنان تنظیم شود که فرصتی به عنوان اوقات فراغت و آسایش، حاصل نشود تا لازم باشد با انواع برنامه ها که در بسیاری موارد با احکام دین منافات دارد، آن ها را پر نموده و پوشش دهیم.


موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي

تاريخ : یک شنبه 14 تير 1398 | 11:24 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |

 ترجمه آیة الکرسی به زبان شعر


نباشد جز الله پروردگار ........ که حیّ است و قیوم آن کردگار
نگیرد خدا را کسالت فرا ....... نه هرگز بخواب اندر آید خدا
زمین و سماوات ، از آن اوست ........ همه ملک گیتی به فرمان اوست
به درگاه ایزد چه کس را سزاست؟ ........که سازد شفاعت مگر آن خداست
همه علم گیتیست او را به دست........به هر چیز کاید به هر چیز هست
به چیزی به علم یگانه اله .........احاطه ندارد کسی هیچگاه 
جز آنچه بخواند خدای نکو ........که مردم بدانند از علم او
بود وسعت علم او بی کران ........فراتر ز ارض است و هفت آسمان
ندارد بر او زحمتی حفظشان .......... علّی وعظیم است آن بی نشان

 
 

موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي

تاريخ : جمعه 12 تير 1398 | 19:0 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |

 تمدن جیرفت

 

مختصاتDescription: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/WMA_button2b.png/17px-WMA_button2b.png۲۸°۴۸′ شمالی ۵۷°۴۶′ شرقی

تمدن جیرفت نام یافته‌های باستانشناسی تازه‌ای‌ است که در استان کرمان در نزدیکی شهر جیرفت و هلیل‌رود به دست تیم‌های چند ملیتی باستانشناس در دست بررسی و پژوهش است. یافتن چنین نقطه‌ای، افقی تازه در یافته‌ها و نگره‌های باستان‌شناسان دربارهٔ تمدن خاورمیانهگشوده است.این تمدن مربوط به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد است و این مردم، در دشت خوش آب و هوا و حاصلخیز هلیل رود سکنا داشته‌اند.

اشیاء و ظروف زینتی از جنس کانی کلینوکلر و با نقش برجسته‌های قابل توجه و مبتکرانه متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد مربوط به تمدن جیرفت تاکنون کشف گردیده است.[۱]

 

·         

·        

·        

·    

·        

·  

·         

آثار بدست آمده

اشیاء به دست آمده از این تپه باستانی تا به امروز بیشتر ظروف سفالی و سنگی، قطعات سنگ صابون و گاه وسایل مفرغی را شامل می‌شود. اهم صنعت منطقه همان کنده‌کاری روی سنگ صابونی است که دارای ظرافت خاص است و موارد کاربردی و زیبایی شناختی را در بر می‌گیرد. در روی این قطعات تصاویری از قبیل انسان، بز و گوسفند، نخل، مار و عقرب وجود دارد که البته تصاویر مار و عقرب معمول تر است. نکته دیگری که قطعات سنگ صابونی این منطقه را از سایر مناطق و تمدنهای دیگر جدا می‌کند چشم درخشان و مرصع کاری روی قطعات است که در برخی از طرح ها دیده می‌شود. در دور تا دور ظروف حیوانات در هم تنیده حک شده است که برای کنار هم قرار دادن آنها نیاز به محاسبات پیچیده بوده است. به نظر باستان شناسان یافته های جیرفت همهٔ قضاوت‌های باستان شناسی گذشته را تحت تأثیر قرار داده است که آیا تمدن جیرفت همان تمدناراتا[۲] است؟[۳] بسیاری از آثار غارت شده تمدن جیرفت بویژه سنگ نگاره های صابونی منحصر به‌فرد است.

تمدن ناشناخته

تا مدت‌ها چنین تصور می‌شد که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق پای گرفته است؛ اما کشف یک زیگورات[۴] عظیم با قدمت بیش از ۵۰۰۰ سال، آثار سنگی بسیار و همچنین کتیبه‌‌های آجری به خطی ناشناخته از منطقهٔ جیرفت ایران[۵] باعث شد باستان‌شناسان دربارهٔ دانسته‌ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند.

آنان با بررسی دوبارهٔ کتیبه‌هایی که از پیش در مناطق مهم باستانی کشف شده بودند، سعی کردند اطلاعات بیشتری دربارهٔ این تمدن عظیم و ناشناخته بدست آورند و در نهایت پس از تحقیقات فراوان، به تعدادی کتیبه دست یافتند. در یکی از این اسناد که از خرابه‌های شهر اور وک[۶] بدست آمده است، داستان کشمکش میان پادشاه سومر با فرمانروای سرزمین ثروتمندی بنام ارت ثبت شده بود و در کتیبهٔ دیگر، پادشاه سومری سعی کرده بود با گذر از شهر شوش و هفت رشته کوه، به سرزمین ارت حمله کند.

بررسی دقیق این کتیبه‌ها و آثار کشف شده این فرضیه را به اثبات نزدیک می‌کند که شهر افسانه‌ای و گمشدهٔ ارت که در شرق ایران قرار داشته، به احتمال زیاد همان شهر جیرفت است. از آثار کشف شده در حوزهٔ تمدن جیرفت می‌توان به ظروف و پلاک‌های سنگی با نقوش بسیار ظریف از موجوداتی چون عقاب، عقرب و پلنگ اشاره کرد که نظیر آنها در هیچ یک از محوطه‌های باستانی جهانکشف نشده است[۷]. شاید با ادامهٔ اکتشافات و تحقیق روی آثار کشف شده، باستان‌شناسان به این نتیجه برسند که از این پس بجای میانرودان عراق، می‌بایست جیرفت ایران را مهد کهن‌ترین تمدن بشری در جهان نامید!

داستان جنگ پادشاه سومر

در این داستان حماسی که در اوایل هزارهٔ پنجم پیش از میلاد و به خط میخی سومری روی یک سفال نگاشته شده، چنین آمده است: روزی انمرکار[۸] با فرستادن نماینده‌ای، از حاکم ارت می‌خواهد تا استادان هنرمند و سنگ‌های گران‌بها را برای ساخت معبد به اوروک بفرستد. حاکم ارت هم در ازای فرستادن سنگ‌ها، از پادشاه اوروک تقاضای غلّه می‌کند. انمرکار دوباره قاصدی به سرزمین ارت می‌فرستد و تقاضای خود را تکرار می‌کند. عاقبت دو پادشاه به تفاهم می‌رسند و حاکم ارت، هنرمندان و سنگ‌های زینتی را به سومر می‌فرستد.

متن این کتیبه‌ها بیانگر آن است که حدود پنج‌هزار سال پیش، میان بازرگانان ارت و میانرودان ارتباط پیوسته‌ای وجود داشت و هنرمندان چیره دست ارت در ساخت کاخ‌ها و معابد به سوموی‌ها کمک کرده‌اند.


موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي

تاريخ : سه شنبه 12 فروردين 1398 | 18:50 | نویسنده : ر̬̬̂̂ا̬̬̂̂م̬̬̂̂ی̬̬̂̂ن̬̬̂̂ ع̬̬̂̂ب̬̬̂̂ا̬̬̂̂د̬̬̂̂ی̬̬̂̂ |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.